کناف سقف کاذب انواع مختلفی دارد. یکی از انواع سقف کاذب یا کناف سقف کاذب، سقف کاذب لوور محسوب می‌شود. تیغه‌های استفاده شده در سطح سقف، لوور نامیده می‌شوند که به صورت قوسی، دکوراتیو، متحرک و نواری طراحی شده و همچنین قابلیت ترکیب با سایر انواع سقف را دارند. لوور سقف پروفیلی و همچنین تیغه‌ای نیز وجود دارد. لوور وزن بسیار کمی دارد و بار اضافه‌ای را متحمل ساختمان نمی‌کند. توجه به این مسئله می‌توان از لوور سقف کاذب، به عنوان سازه‌ای بسیار مقاوم در برابر حوادثی مانند زلزله یاد کرد. ما در این مقاله قصد داریم به معرفی لوورهای سقف کاذب پرداخته و اطلاعات کاملی درباره آن ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

 مزایای لوورهای سقف کاذب

 لوورهای سقف کاذب باعث می‌شوند سقف از یک سری مزایا برخوردار شود. 

  • با توجه به اینکه ساختار این سقف‌ها دارای ساختار تیغه‌ای و ورقه‌ای است، می‌توان آنها را به راحتی تمیز کرد. 
  • اگر هر یک از اجزای سقف یا هر یک از لوورها دچار آسیب شود، می‌توان به راحتی آنها را جدا، تعویض یا حتی تعمیر کرد.
  •  لوورها وزن بسیار پایینی دارند و بسیار سبک هستند. 
  • این نوع سقف دارای رنگ‌ها و انواع متنوعی است و می‌تواند پاسخگوی سلیقه‌های مختلف باشد.
  •  علاوه بر موارد ذکر شده از مزایای بسیار مهم لوور می‌توان به قابلیت ضد خوردگی، ضد زنگ بودن، مقاومت در برابر آتش سوزی و ضد قارچ بودن آن اشاره کرد. 
  • همچنین لوور می‌تواند یک عایق صوتی و حرارتی مناسب باشد. 
  • نصب این سقف‌ها بسیار ساده است و با توجه به وزن کمی که دارند مشکلی در حمل و نقل آنها به وجود نمی‌آیند.
  • سقف‌های ذکر شده دارای قابلیت بازیافت هستند و تنوع بسیار زیادی در ابعاد و اندازه نیز دارند.
  •  سقف‌های لوور می‌توانند با آب شسته شوند.
  •  امکان استفاده از سیستم‌های نورپردازی در قسمت پشتی این سقف‌ها و همچنین سطح آنها وجود دارد. 
  • دوام و عمر مفید لوورها بسیار بالا است.

 لوور سقف کاذب چیست؟

 لوور سقف کاذب یک سری ورقه‌های گالوانیزه است. این ورقه‌ها به شکل سازه‌های طولی در کنار هم قرار گرفته و نوعی سقف به نام سقف کاذب لوور را تشکیل می‌دهند. استفاده از این سقف چندان در ایران رایج نبوده و در یک سری مکان‌های خاص استفاده می‌شود.

 معایب سقف کاذب لوور

 علاوه بر ویژگی‌های مثبتی که برای این نوع سقف یا لوورهای این سقف اشاره شد، باید به معایب آن نیز اشاره کنیم. یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف یا معایب سقف کاذب لوور، عدم قابلیت ایجاد فضای آب بند است. همچنین با توجه به بالا بودن قیمت آلومینیوم، ساخت و اجرای این سقف‌ها می‌تواند هزینه‌های بالایی به دنبال داشته باشد.

 لوور پروفیلی

  لوور پروفیلی یکی از زیر مجموعه‌های سقف‌های کاذب لوور محسوب می‌شود. لوور پروفیلی را می‌توان در هر مکان و محلی نصب کرد. با استفاده از لوور پروفیلی امکان ایجاد یک فضای سه بعدی وجود دارد. طیف رنگی این نوع لوور بسیار متنوع است. ضخامت سقف‌های لوور پروفیلی یک و نیم الی دو و نیم میلی‌متر محسوب می‌شوند. پوشش رنگی این لوور‌ها که توسط دستگاه اتوماتیک انجام می‌شود، ضخامتی بین ۶۰ الی ۸۰ میکرون دارد. در این سقف نیز می‌توان نورپردازی انجام داد. اجزای نورپردازی و روشنایی در قسمت زیرین پروفیل‌ها قرار می‌گیرند.

 لوور تیغه‌ای

 یکی از انواع دیگر سقف کاذب لوورهای تیغه‌ای هستند که زیبایی منحصر به فردی را ایجاد می‌کنند. این لوورها برای سقف‌های دکوراتیو مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توانند یک فضای لوکس ایجاد کنند. فضای بین تیغه‌های سقف تیغه‌ای خالی می‌ماند. جنس این لوور از ورق آلومینیومی است که ضخامت آن بین ۵ دهم تا ۷ دهم است. رنگ کاری لوور تیغه‌ای باعث می‌شود تا مقاومت آن بیشتر شود. همچنین رنگ کاری می‌تواند از زنگ زدگی این لوور جلوگیری کند.


فضاهای مورد استفاده لوور سقف کاذب

 معمولاً از لوور سقف کاذب برای ساختمان‌های مدرن استفاده می‌شود. از لوور می‌توان به عنوان بخشی از نما برای جذابیت بیشتر استفاده کرد. معمولاً از لوور در فضاهایی مثل فضاهای داخلی مکان‌های تجاری، صنعتی، آموزشی، مسافربری، پتروشیمی، ورزشی و درمانی  استفاده می‌شود.

 نحوه نصب و اجرای لوور 

 نگهدارنده لوور، از جنس گالوانیزه است که از سقف آویزان می‌شود. برای نصب قطعات از سازه‌های گالوانیزه، مفتول رزوه‌ای، پروفیل آهنی و موارد این چنینی استفاده می‌شود‌. پس از نصب این نگهدارنده‌ها و کریرها تیغه نصب می‌شود. قبل از نصب سقف کاذب بهتر است از تراز بودن سقف اطمینان حاصل کنید. در صورت بروز هرگونه سوال در این زمینه پاسخگوی شما هستیم.