آنچه دراین مقاله میخوانید:

1- هوش مصنوعی چیست .

2-تعریف هوش مصنوعی

3-  اهداف هوش مصنوعی

4-  کاربرد هوش مصنوعی در کسب و کارهای مختلف

- نخست اینکه هوش مصنوعی یک اسم دارد مانند هرانسانی و نام او به زبان انگلیسی : Artificial intelligence است. ودردنیا اورا به این نام یا مخفف (AI) میشناسند .

قریب به اتفاق مردم درجهان  هنوز هم با شنیدن واژه هوش مصنوعی فکرشان به سمت ربات و ربات ها سوق پیدا میکند. و تصور عامه از هوش مصنوعی همان ربات های بی احساسی هستند که برای انجام راحت تر کارها طراحی شده‌اند و قرار است در آینده جای انسان ها را بگیرند. اما هوش مصنوعی ربات نیست و قطعا مسئول این نوع تفکر ساخت  فیلم های علمی و تخیلی است که سازندگان آن به خورد افکار انسان داده اند. ولی حقیقت و واقعیت با آنچه که درتصور عموم است کاملا متفاوت است. 

هوش مصنوعی یه تکنولوژی است که قابلیت تفکردارد.اما این قابلیت تفکر با آن تفکری که انسان دارد و از او میشناسد بسیار زیادی متفاوت است. حقیت این است:  فی الواقع هوش مصنوعی سعی دارد تا از تفکرانسان تقلید کند. 

شاید هوش مصنوعی به آن شکلی که تصور می شود وجود نداشته باشد و این ناشی از تصور غلط ماست . اما باید یدانید بسیاری از کارهایی که روزانه انجام می‌دهیم، مانند جستجوی در اینترنت یا گشت و گذار در صفحات شبکه‌های اجتماعی و ....، همه تحت اثر از هوش مصنوعی است و بدون اینکه بدانیم، داریم از آن استفاده می‌کنیم. این استفاده آنقدر ناملموس است وچنان به آن عادت کرده ایم که در آن لحظه احساس نمی‌کنیم درحال استفاد از هوش مصنوعی هستیم .چرا؟ عمد دلیل اصلی این است که نمی‌دانیم هوش مصنوعی چیست و چه کارهایی انجام می‌دهد. از آنجایی که آینده ازآن هوش مصنوعی خواهد بود بهتر است به جای نگران بودن در مورد هوش مصنوعی یاد بگیریم که چه کارهایی را می‌توانیم با آن انجام دهیم و اطلاعاتمان را در این زمینه بیشتر کنیم. پس بیایید از ابتدا ببینیم هوش مصنوعی چیست.

2-تعریف هوش مصنوعی:

هوش مصنوعی (AI) شاخه گسترده ای از علوم رایانه که مربوط به ساخت ماشین های هوشمند با توانایی انجام وظایفی متعددکه معمولاً به هوش انسان نیاز دارد پوشش میدد. هوش مصنوعی یک علم میان رشته ای با چندین رویکرد است ، اما پیشرفت در یادگیری ماشین و یادگیری عمیق باعث ایجاد تغییر الگوی  و الگوریتم هادر هر بخش از صنعت فناوری می شود.

طراحان هوش مصنوعی یا artificial intelligence  اهداف اصلیشان تولید ماشین‌های هوشمندی است که توانایی انجام وظایفی که نیازمند به هوش انسانی است را داشته باشد را دارند .هوش مصنوعی در حقیقت نوعی شبیه سازی هوش انسانی برای کامپیوتر است .

 هوش مصنوعی یک ماشین برنامه نویسی شده است. که همانند انسان فکر و توانایی تقلید از رفتار انسان را داشته باشد. این تعریف می تواند به تمامی ماشین هایی اطلاق شود که بگونه‌ای همانند ذهن انسان عمل می‌کنند و می‌توانند کارهایی مانند حل مسئله و یادگیری داشته باشند.

اما هنوز تعریف دقیقی که تمامی دانشمندادن بر روی آن توافق داشته باشند از هوش مصنوعی ارائه نشده ولی اکثر تعریف‌ها را می‌توان به چهارگروه زیر دسته بندی کرد.(البته این نظر بنده است )

  1. مانند انسان فکر می‌کند
  2. منطقی فکر می‌کند.
  3. مانند انسان عمل می‌کند.
  4. منطقی عمل می‌کند.

دو تعریف اول مربوط به فرآیندهای تفکر و استدلال است، واما دو تعریف دیگر با رفتار سر و کار دارند.

دردو تعریف اول خانم زاها حدید معمارفقید عصر حاضر دربیشتر طراحی هایش ازآن بهره برد.یعنی از هوش مصنوعی استفاده کرد.

قطعا درآینده ازهوش مصنوعی میتوان در تولید و طراحی سقف های کاذب نیز استفاده کرد.

3-اهداف هوش صنوعی

اساس هوش مصنوعی آن است که هوش انسان و طریق کار آن به‌گونه‌ای تعریف شود که یک ماشین بتواند آن را به راحتی اجرا کند و وظایفی که بر آن محول می‌شود را به درستی اجرا کند. هدف هوش مصنوعی در حقیقت بر سه پایه استوار است:

  1.  یادگیری
  2.  استدلال
  3.  درک

البته میتواند کارهای بسیاری را انجام دهد چون مانند مغز انسان است و قدرت یادگیری ،استدلال ،درک و پاسخ گویی است.

مانند انسانی ک ازاو سوال میشود واگر پاسخ را بداند جوابگوست فقط با توجه به ساختار اوصولی در برنامه نویسی آن نسبت به انسان خطای کمتری دارد. 

4-کاربرد هوش مصنوعی در کسب و کارهای مختلف

از این علم می توان در کسب و کارهای مختلف استفاده کرد و در هر کسب و کاری منفعت های بسیاری را به همراه خواهد داشت. در ادامه به چند نمونه از این کاربرد ها در هر حوزه می پردازیم:

هوش مصنوعی در حوزه سلامت

مهم ترین نکته در این حوزه بهبود نتایج بیماران و در عین حال کاهش هزینه است. شرکت های فعال در حوزه سلامت می خواهند با استفاده از یادگیری ماشین، روند تشخیص و درمان را بهتر و سریعتر انجام دهند. یکی از شناخته شده ترین فناوری ها در این زمینه سیستم IBM Watson است. این سیستم زبان طبیعی را درک می کند و قادر به پاسخگویی به سوالاتی که از آن پرسیده می شود است. این سیستم تمام اطلاعات مربوط به بیمار از منابع موجود را استخراج می کند تا یک فرضیه ایجاد کند و پس از اطمینان آن را ارائه می دهد. سایر برنامه هایی که هوش مصنوعی دارند مانند چت بات ها، می توانند به بیماران برای برنامه ریزی قرار ملاقات، پاسخ به پرسش ها، صدور صورت حساب کمک کنند و یا به صورت یک دستیار سلامت مجازی به فرد بازخوردهای پزشکی ارائه دهد.

هوش مصنوعی در حوزه کسب و کار وطراحی

برای کارها و فرآیندهای بسیار تکراری که در هر کسب و کار توسط انسان ها انجام می شود، می توان از فرآیندهای اتوماسیون رباتیک استفاده کرد. الگوریتم های یادگیری ماشین می توانند با analytics و CRM ادغام شوند تا با کشف اطلاعات لازم، بهتر به مشتریان خدمت کنند. از چت بات ها نیز می توان برای ارائه خدمات فوری به مشتریان در وب سایت نیز استفاده کرد.

هوش مصنوعی در حوزه آموزش و پرورش

هوش مصنوعی در این حوزه می تواند به خودکار شدن نمره دهی و درجه بندی دانش آموزان کمک کند و به معلمان زمان بیشتری بدهد. هوش مصنوعی می تواند دانش آموزان را ارزیابی کند و با نیازهای آن ها سازگار باشد و با هر فرد متناسب با سرعت او کار کند. سیستم های مربی هوش مصنوعی می توانند پشتیبانی بیشتری به دانش آموزان ارائه دهند و اطمینان حاصل کنند که روند آموزش آن ها در راه درستی قرار دارد. Artificial intelligence می تواند نحوه یادگیری و مکان یادگیری دانش آموزان را تغییر دهد و حتی برخی از معلمان او را عوض کند.

هوش مصنوعی در حوزه اقتصاد

سیستم های هوش مصنوعی در برنامه های مالی شخصی، مانند Mint یا Turbo Tax، می توانند اطلاعات مالی شخصی هر فرد را جمع آوری کنند و به آن ها مشاوره مالی دهند. از برنامه های دیگر مانند IBM Watson حتی در روند خرید خانه نیز می توان استفاده کرد. امروزه نرم افزارها در وال استریت بخش عظیمی از معاملات را انجام می دهند.

هوش مصنوعی در حوزه قانون و قضا

روند کشف اسناد و مدارک غالبا برای انسان ها بسیار سخت است. اتوماسیون و هوش مصنوعی می تواند به این فرآیند کمک کرده و کارآمدتر از زمان استفاده کند. استارتاپ ها در حال ساخت دستیارهای رایانه ای هستند که پرسش و پاسخ ها را غربال می کند و می توانند با بررسی و طبقه بندی و یک بانک اطلاعاتی ، سؤالات برنامه ریزی شده در زمینه هستی شناسی را پاسخ دهد.

هوش مصنوعی در حوزه تولید

این زمینه ای است که ربات ها هرچه تمام تر می توانند کار را به گردش دربیاورند. ربات های صنعتی می توانند تک تک وظایف محول شده را به طور کامل انجام دهند و جدا از کارکنان انسانی فعالیت کنند.

هوش مصنوعی در برقراری امنیت

از هوش مصنوعی و تکنولوژی پردازش تصویر در برقراری امنیت، ردیابی مجرمان، پیدا کردن هویت خلافکاران و… استفاده می‌شود. این سیستم‌ها قادرند با استفاده از هوش مصنوعی چهره افراد مختلف، موجودیت اشیاء و … را تشخیص دهند و هنگام مشاهده انجام تخلفات یا عملی مجرمانه آن را تشخیص داده و به نهاد مربوطه هشدار دهد.

سخن پایانی :

قطعا در آینده نزدیک شاهد طراحی باهوش مصنوعی در صنعت ساخت وساز هستیم و ازهوش مصنوعی برای طراحی انواع سقف های کاذب و حتی طراحی یک سقف کاذب بهره گرفت و سلایق مختلف را تامین کرد.

هوش مصنوعی میتواند در استانداردسازی تولید و اجرا نیز دست بشر را بگیرد .